Aparte muziek

Hoi!
Afgelopen week hoorde ik in de 53n8club iets over (Japanse) noise muziek, wat mij nog al erg op viel toch een beetje bij me bleef hangen. Daarom leek het me leuk om gewoon eens een blogje te schrijven over aparte muziek. Of nou ja, in mijn ogen (of eigenlijk oren?) apart.

Maar om te beginnen, noise muziek dus. Noise, oftewel, het Engelse woord voor ‘ruis’. Eigenlijk zegt dit al genoeg. Het ontstond al in het begin van de 20e eeuw. Nu kan ik heel de Wikipedia pagina over dit aparte genre hier gaan neerzetten, maar ik denk niet dat veel nut heeft of leuk is, dus luister maar gewoon. Ik persoonlijk vind dat dit bijna geen muziek meer te noemen is, maar misschien denk jij daar wel heel anders over! Smaken verschillen nu eenmaal. J

 

Dan heb je ook nog de psychedelische muziek. Het klinkt een beetje alsof je stoned bent. En geloof mij, ook als je dat nog nooit bent geweest, en je luistert dit, dan snap je wat ik bedoel. Die clipjes erbij zijn vaak ook een beetje apart, soms bijna hypnotiserend. Eerlijk gezegd vind ik dit best fijne muziek, het is gevarieerd en (naar mijn mening) op een positievere manier ‘anders’ dan de noise.

Antony and the Johnsons. Ik heb ze ontdekt dankzij een vrouwtje hier in de straat die een heerlijke aparte stijl heeft, zo iemand bij wie je altijd weer nieuwe dingen ontdekt. Geweldig, dat soort mensen.
Het is redelijk rustige muziek, maar de zanger een heel uniek stemgeluid. Wat ik er van vind? Niet de hele dag, dat is te veel, maar ik vind het zeker mooie muziek. Heel bijzonder. Aardig rustgevend ook.
En dan tot slot, misschien is dit eerder in de categorie ‘carnavalsmuziek’, maar aangezien dat ook wel een beetje aparte muziek is natuurlijk, kan ik het toch niet laten deze ook een beetje te promoten. Als je het mij vraagt is dit namelijk echt dé zomerhit van dit moment. Dit nummer bezorgt me iedere keer weer een glimlach van oor tot oor, en blijft de hele dag in m’n hoofd hangen.
Hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen vermaken met mijn muziekontdekkingen, heb je zelf ook nog wat aparte muziektips? Of een mening over een van dezen? Laat maar weten! J
Een gedachte over “Aparte muziek

Geef een reactie

