Persoonlijk favorietje: List-o-Pedia

Zoals sommigen misschien weten, en ook in de ‘over mij’-paginastaat, heb ik een design tic. Wat neer komt op het feit dat ik vooral gek ben op alles wat met grafische vormgeving te maken heeft. Maar dan wel in de breedste zin van het woord. Van street art tot verpakkingen, tot posters en advertenties, voor mij is het allemaal ‘eye candy’. Hier komt ook mijn grote liefde voor design boeken vandaan, waar van ik er inmiddels ook al aardig wat heb. Vandaag laat ik er één uit mijn collectie zien, één die, als je het mij vraagt, van de eerste tot de laatste pagina een prachtig kunstwerkje is.
List-o-Pedia dus. – Honderden interessante, bizarre en {best wel} leerzame lijstjes die je écht moet kennen.De tekst op de cover vat het boek eigenlijk al kort en bondig samen. Er staan echt de meest bizarre lijstjes in, soms zelfs met hele verhaaltjes of stukken uitleg. Maar dan wel met simpele, en toch hele gave illustraties.
Om maar even een paar voorbeelden te geven: 62 ruimten die je in een huis kunt tegenkomen. En daar horen dan deze twee pagina’s uit het boek bij.
Of deze: 9 ongelofelijke overlevingsverhalen. Zo is er ooit een man geweest die een aanval van een grizzly beer overleefde, en eentje die, na in een gletsjerspleet te zijn gevallen, daar zelf weer is uitgeklommen.
Dit is een lijstje wat mij steeds weer blijft verbazen. 18 dingen die ooit uit de lucht zijn komen vallen, zoals een bevroren inktvis, vogelbloed, slijm of kikkers. Ook al staat er bij sommige een verklaring bij, toch vind ik het vreemd en interessant.
En dit is dan nog maar een kleine greep uit het bijna 300 pagina’s tellende boek, waar ik nog steeds blij van word en wat ik altijd weer met een nieuwsgierig gevoel open sla. Eigenlijk voor iedereen een leuk boek, vanwege de gave vormgeving en de toffe inhoud, met heel veel verschillende onderwerpen.
4 gedachtes over “Persoonlijk favorietje: List-o-Pedia

  1. Ja das een leuk boek, jammer dat ik er gister niet aan gedacht heb om even in te loeren…. volgende keer dan maar…

    Groetjes Paul

Geef een reactie

