A single pencil can widening your world

Schrijven. Iedereen kan het en doet het dagelijks. Maar buiten ‘even snel een aantekening maken, een kaartje schrijven’ of wat dan ook, betekent schrijven nog veel meer. Songteksten, boeken, gedichten, columns, en ook blogs. Zoals die van mij bijvoorbeeld. Het zal dan ook vast niemand verbazen als ik zeg dat graag schrijf. Helaas komen er alleen vaak redelijk onbruikbare dingen uit, zoals gedichten die niet rijmen, of een willekeurig ‘hoofdstukje’ waar vervolgens niets mee gebeurd. En toch vind ik het fijn.

Maar meestal blijft het niet bij schrijven. Ik let vaak ook op teksten van liedjes. Die kunnen namelijk ook behoorlijk vreemd in elkaar steken. Neem nu bijvoorbeeld het beruchte Koningslied. Neerlandicus Wim Daniëls gaf ooit bij Pauw en Witteman een geweldig commentaar hier op. Het duurt even, maar het is echt het kijken waard. Ik moet er steeds weer om lachen.
Afgelopen week hadden we introductiedagen op school, en we kregen een ‘hiphop class’. Het leuke was, dat het precies was wat ik me erbij voorstelde. Drie typische ‘hiphop guys’ met hun broeken te laag, petjes op en opvallende gouden kettingen, die ook nog eens lekker bijdehand waren. Echt grappig. Aan het eind moesten we, in groepjes, een rap schrijven, waarin minstens één keer het woord hiphop voorkwam. Maar dan, op zo’n moment dat het móét, en er ook nog eens op z’n minst enige vorm van rijm in moet zitten, is er bij mij een groot gebrek aan inspiratie. En daar was ik niet de enige in. Kortom, een kleutergedichtje. Compleet met taalfouten (waar ik gelukkig niet verantwoordelijk voor ben, haha). Toen moesten we, tot overmaat van ramp onze tekst ook nog ‘rappen’ op een beat, en dat leek dus al helemáál nergens op. We hebben echt enorm veel lol gehad.
En jij, schrijf je ook wel eens iets? En wat dan? 
Een gedachte over “A single pencil can widening your world

Geef een reactie

