Eigenlijk zou ik een verbod moeten krijgen…

challenger2

Om de naam ‘Owl City’ te schrijven. Of misschien zelfs wel om die naam überhaupt te gebruiken, want ik kan me niet voorstellen dat de mensen om mij heen nooit gek worden van mijn eeuwige geneurie, vreselijke gezang of eindeloze verhalen over Adam Young en zijn muziek. Eigenlijk zou ik deze blog ook niet moeten schrijven. Maar ik doe het toch, want er zit een gedachte achter. Ik kwam er namelijk nog niet zo lang geleden achter dat één van mijn favoriete nummers, geschreven en gezongen door mijn  popidool (ik klink op deze manier wel echt als een klein meisje…) gaat over de ramp met de Challenger Space Shuttle op 28 januari 1986. Dit leverde een hoop interesse op voor een, voor mij tot dusver redelijk onbekend onderwerp. 

Een kleine maand geleden kwam ik dit artikel tegen, over een jongen die tussen de archieven van zijn opa, foto’s van de Challenger ramp ontdekt. Ik vond de foto’s behoorlijk heftig en schrok ook van het feit dat deze ramp mij eigenlijk vrij weinig zei, dus met wat Google- en Youtubewerk heb ik daar direct iets aan gedaan. Het was nog geen twee weken later toen ik me realiseerde dat een track van nota bene Owl City, namelijk ‘January 28, 1986’ een bewerkte versie is van de speech van Ronald Reagon, de toenmalige president van Amerika. Na weer wat googlen kwam ik er achter dat de track die daar op volgt, Galaxies, ook betrekking heeft op de ramp. Hieronder legt Adam zelf het nummer uit.

Ook kwam ik een filmpje tegen, waarop rechtstreeks de toeschouwers van de lancering van deze space shuttle te zien zijn. De reacties alleen al zijn heftig, maar let bijvoorbeeld op een wat ouder stel, de vrouw met het grijze haar en de kale man met het petje. De ouders van één van de crewleden van de Challenger. Die ouders, die families, zij hebben letterlijk hun dierbare(n) de lucht in zien gaan. Hoe vreselijk moet dat zijn?

De crewleden van de Challenger hadden die wilskracht, die moed, ze durfden het risico te nemen. Zoals Ronald Reagon ook wel zei: “They had that special grace, that special spirit that says, “Give me a challenge and I’ll meet it with joy.” They had a hunger to explore the universe and discover its truths.” En met die wilskracht, moed en gemiddeld zo’n 20.000 kilometer per uur, schoten ze voor goed de lucht in.

I was terribly lost when the galaxies crossed and the sun went dark.” 

Een gedachte over “Eigenlijk zou ik een verbod moeten krijgen…

  1. Ik ben niet echt een groot fan van Owl City (sorry ;)), maar vind dit wel heel bijzonder! Ik wist echt niet eens over dat ongeluk, wat een naar idee dat al die mensen daar zo staan te kijken.. Pff. Heftig!

Geef een reactie

