Terwijl ik totáál niet kan tekenen.

IMG_6179

En inmiddels ook al lang niet meer probeer het wel te kunnen, zien de meeste schriften of blaadjes van mij er toch ongeveer uit zoals hierboven. Doodles. Het zijn tekeningetjes zonder precies doel. Waren het eerst nog maar wat krabbeltjes in het hoekje van één van mijn schriften, inmiddels heb ik er zelfs een speciaal boekje voor aangeschaft. 

doodle1

Bijna een jaar geleden postte deze foto op instagram, met de volgende tekst: “Ja, ik moet ook iets te doen hebben als ik me verveel…” Op een lange projectdag vond ik het vaak moeilijk om mijn concentratie te behouden en dat uitte zich in dit soort tekeningetjes in mijn schetsboek. (Ik deed dat jaar grafische vormgeving, dus dat schetsboek moest toevallig al iedere dag mee naar school.)

IMG_6175

“Doedelen” is niet iets wat ik altijd doe, dus het duurde even voor de volledige pagina vol was, en ik besloot deze in te kleuren. Een paar maanden later sprongen de kleuren van de bladzijde af.

IMG_6176

Een andere bladzijde uit dit zelfde schetsboek, op een dag dat ik kennelijk een stukje creatiever was dan op andere dagen.

IMG_6181

Nieuwe schooljaar, nieuwe opleiding. Het schetsboek werd ingeruild voor een schrift. En jawel, niet veel later ontstond er in dit schrift een nieuwe doodle. Dit jaar ben ik geboeid geraakt door lijntjes, kennelijk.

IMG_6186

Zo’n drie maanden geleden kocht ik mijn eerste Moleskine notebook, waar ik nog steeds erg blij mee ben, en gebruik om –wat zou je anders moeten doen met een notebook?- in te schrijven. Maar mijn nieuwe Moleskine notebook daarentegen, gebruik ik voor iets heel anders, kortom, mijn doodles.

IMG_6194

In de loop der tijd zijn mijn doodles toegenomen. Maar waarom ik nu precies deze doodles maak? Ik wist het zelf ook niet zo goed. In eerste instantie uit verveling, maar ik merk dat het me ook rustig maakt. Dat ik mijn hoofd ermee leeg kan krijgen. Dat ik mezelf volledig kan storten op en kan verliezen in het trekken van wat simpele lijntjes, of niets voorstellende vormpjes.

IMG_6196

En wat stelt voor? Juist, niets. Hoe mooi is het? Juist, niet. Ik kan niet tekenen, en zal dat ook nooit kunnen. Maar mijn nieuwe doodleboekje gaat overal mee naartoe.

2 gedachtes over “Terwijl ik totáál niet kan tekenen.

  1. Ik doe dit ook super erg! Het stomme is dat ik vervolgens mijn aantekeningen zo lelijk vind 😛 Misschien is zo’n boekje ook wat voor mij. In ieder geval, ik heb ooit gehoord dat je meer opvangt als je doodlet tijdens een hoorcollege, dus ik blijf het maar doen 😉

Geef een reactie

