A perfect roll…

IMG_6208

Sushi. Of het lekker is, daar valt over te discussiëren, maar dat het er mooi uit ziet is gewoon een feit. Niet gek dus, dat ik erg blij ben met de nieuwe aanwinst hier in huis: een sushi maker! Eigenlijk kan je er nog een heleboel andere soorten hapjes mee maken, maar afgelopen weekend ben ik gegaan voor sushi, omdat ik tijdens mijn pauze op het werk in ieder geval iets nodig had wat daadwerkelijk ‘vult’. Nou, vullen deed het zeker. 

Het klinkt misschien raar, maar ik heb deze keer gekozen voor sushi zonder nori en vis. Nori is het zeewier wat normaal gesproken om een sushirolletje zit. Dit lust ik wel, maar als ik eerlijk ben vind ik het lekkerder zonder, en van vis ben helemaal geen groot fan, dus eigenlijk ben ik van de nep sushi, haha. Natuurlijk kun je ervoor gebruiken wat je wilt, maar ik ben gegaan voor Saitaku sushi rijst, en wasabi mayonaise, die overigens een stuk minder pittig was dan verwacht, maar niet minder lekker. 

IMG_6209

Een aantal ingrediënten die ik heb gebruikt om tussen de sushi te doen. Het leuke eraan is, je kunt al je creativiteit er in kwijt. Waar je ook zin in hebt, je kunt er altijd iets mee proberen. 

IMG_6210

De nori (om duidelijk te maken hoe het eruit ziet in het apparaatje zelf heb ik een stukje ei gebruikt) leg je op het witte blad. Hierover leg je een laagje rijst. Daarop kan je als topping bijvoorbeeld een beetje wasabi mayonaise doen, met een reepje ham. Daar over komt weer een laagje rijst. Als je daadwerkelijk ei als vervanger voor de nori gebruikt, is het aan te raden om er iets tussen te doen wat plakt, zodat het ook echt bindt. 

IMG_6212

Als je tevreden bent over de inhoud, doe je het smalle handvat (links op de foto) in het middelste gleufje. Vervolgens maak je het grote handvat (rechts) los, en dit trek je met flink wat kracht naar links. Hierna kan het grote handvat terug naar rechts en hoef je je sushirolletje er alleen nog voorzichtig uit te halen. 

IMG_6214

De instructies klinken een beetje vaag, maar het spreekt eigenlijk enorm voor zich. Et voilà! Dit zijn de best gelukte rolletjes van mijn sushi-avontuur op een rij. De ‘Perfect Roll’ van Leifheit is verkrijgbaar bij o.a. Blokker, voor €14,95. Als je het mij vraagt, een hele leuke, eenvoudige manier om mooie en lekkere hapjes in elkaar te zetten. 

Geef een reactie

